Cărți inspirate de clasici

Săptămâna trecută, compilând acest top de cărți despre cărți și scriitori, ne-a venit fericita ideea să facem un alt top, cu cărți inspirate de clasici. Autorii care au fost atât de obsedați, bântuiți, neîmpliniți de opera marilor predecesori, încât nu s-au lăsat până nu au continuat-o, exploatat-o și reinterpretat-o.

Să nu fiți dezamăgiți, dar Fifty Shades nu face parte din lista de mai jos, care nu include și încercări mai mult sau mai puțin reușite de fan-fiction. Pe lângă asta, în ciuda popularității de netăgăduit, Twilight nu se înscrie în categoria clasicilor. 1. Wide Sargasso Sea, de Jean Rhys - Jane Eyre, de Charlotte Bronte

Desprinsă direct din lumea lui Jane Eyre vine această poveste de dragoste exotică, dintre un tânăr englez ambițios și Antoinette, o creola plină de pasiune. Se conturează astfel anii de tinerețe ai lui Rochester și tragica soartă a primei sale soții. Acel misterios personaj, ieșit din minți, și ținut sub control doar de ușile închise își spune propria istorie revelatoare, despre diferențe culturale și neîmplinire.

Jane Eyre - Wide Sargasso Sea

2. The Penelopiad, de Margaret Atwood - Odyssey, de Homer

O aventură clasică pe care o știm cu toții: Ulise pleacă peste mări și țări în timp ce credincioasa Penelopa îl așteaptă cuminte să revină acasă. Trec ani buni, dar ea îi rămâne fidelă și se îngrijește de regat. Avem acum ocazia să aflăm ce s-a întâmplat în tot acest timp cu răbdătoarea Penelopa, care i-au fost motivațiile și aspirațiile. Cu mult farmec, Atwood dă o nouă viață acestui personaj, răsturnând astfel toate standardele.

Odissey - Penelopiad

3. Finnegans Wake, de James Joyce - Alice in Wonderland, de Lewis Carroll

Finnegans Wake pare a fi atât un vis, cu puternice aluzii către sursa de inspirație originală (precum citatul "Alicious, twinstreams twinestraines, through alluring glass or alas in jumboland?"), cât și istoria unei familii cu trei copii în miezul căreia visarea și realitatea se amestecă, iar personajele istorice sau literare își fac apariția cu nonșalanță. Nici nu mai pomenim de limbaj, limerick-urile Pălărierului și-au găsit perechea.

Finnegan - Alice

4. Madame Bovary, de Gustave Flaubert - Don Quixote, de Miguel de Cervantes

În cazul de față, accentul cade puternic pe importanța factorilor de expunere culturală asupra așteptărilor pe care personajele le au de la lumea exterioară. Don Quixote o ia razna de la atâtea povești cavalerești, în timp ce doamna Bovary își făurește o imagine idilică despre ceea ce înseamnă iubirea din romanțele pe care le citește. Speranțele ei pentru o viață elegantă, rafinată și luxoasă sunt năruite de realitate. Iar faptul că trebuie să îi facă față o situează undeva între idealismul lui Quixote și gândirea practică a lui Sancho, fapt ce o sfâșie din interior.

Madame Bovary - Don Quixote

5. Foe, de J.M. Coetzee - Robinson Crusoe, de Daniel Dafoe

În 1720 un mare om de litere, pe numele său Daniel Foe, este contactat de o anume Susan Barton, supraviețuitoarea unui naufragiu. Aceasta dorește să îi confeseze toate aventurile sale, pentru ca el să-i ducă povestea mai departe. Istorisirile i se concentrează, în special, pe salvatorul cel enigmatic, prietenul și apoi amantul Cruso. Cruso a murit și slujitorul Vineri este mut, iar adevărul se bazează doar pe vorbele Susanei. Insă odată ce povestea avansează Cruso se transformă, treptat, tot mai mult în ficțiune.

Foe - Robinson Crusoe

6. Railsea, de China Mieville - Moby-Dick, de Herman Melville

O pastișare / parodiere a unui mare clasic, Railsea îl aduce în prim plan pe tânărul Sham Yes ap Soorap care se află în lumea infinită a căilor ferate, la bordul trenului Medes condus de Capitanul Naphi, pornit în urmărirea lui Mocker-Jack, marea cârtiță albă. Rezultatul nu este absurd, cum v-ați putea aștepta, ci chiar de-a dreptul fascinant. Cârtița uriașă își face apariția din pământ, harpoanele o țintesc și lupta poate avea un singur câștigător. Cu toate astea, Sham este sigur că viața înseamnă mai mult decât a călători la nesfârșit pe șine.

Railsea - Moby-Dick

7. The Talented Mr. Ripley, de Patricia Highsmith - Macbeth, de William Shakespeare

Fermecătorul domn Ripley este un tânăr ambițios în Manhattan-ul anilor 50. Deși provine dintr-un mediu dezavantajat se împrietenește rapid cu Dickie, un băiat de bani gata. Datorită acestuia Ripley pătrunde fulminant în lumea fascinantă a banilor. Însă prietenia lor se transformă treptat în ceva mult mai sinistru. Iar Ripley, asemenea lui Macbeth, este mânat de dorința a reuși cu orice preț, până la punctul în care viitorul arată sumbru.

The Talented Mr. Ripley - Macbeth

8. Lavinia, de Ursula K. Le Guin - The Aeneid, de Virgil

Maestra creării lumilor alternative aduce un suflu nou binecunoscutei epopei Eneida, punând în prim plan nu doar războiul ci și familia, loialitatea și dorința pentru un viitor mai bun. Personajul principal este, de data aceasta, Lavinia. Dar ea se dovedește a fi mai mult decât un simplu personaj, ea este cea care sparge zidurile convențiilor constatându-și existența într-o operă literară. Doză dublă de metaficțiune.

Lavinia - The Aeneid

9. Jurnalul lui Bridget Jones, de Helen Fielding - Pride and Prejudice, de Jane Austen

Mark Darcy este cât se poate de similar lui Mr. Darcy, chiar din spusele jurnalului intim al lui Bridget care se amuză pe seama coincidenței de nume și a atitudinii îmbufnate care-i caracterizează pe amândoi. Încăpățânata și haioasa Bridget îl va cuceri de data asta nu cu atitudinea sa demnă ci cu umor și franchețe, făcându-ne pe fiecare dintre noi să simțim că Mr. Darcy este, poate, până la urmă, real și accesibil.

Alte mențiuni notabile: Death comes to Pemberley, Pride and Prejudice and Zombies, The Jane Austen Book Club, Austenland. Și mai sunt... Cred că tocmai ne-a venit o nouă idee de top: 10 romane inspirate de Jane Austen :-). Jurnalul lui Bridget Jones - Pride and Prejudice

10. His Dark Materials, de Philip Pullman - Paradise Lost, de John Milton

Paralelele pe care această trilogie le trasează nu sunt doar cu Paradisul pierdut al lui Milton ci și cu textele religioase și dogmele bisericești. Lumea în care Lyra Belacqua trăiește este complexă, simultan arhaică și modernă, bazată în principal pe reguli religioase, magie și fizică.  Dar Lyra nu este doar personajul principal al trilogiei, iar scopul ei nu este doar acela de a găsi sursa Prafului. Ca si Eva lui Adam, Lyra a va fi ispitită și va trece prin multiple încercări și aventuri, până când adevărul i se va revela.

His Dark Materials - Paradise Lost

Bonus: The Hours, de Michael Cunningham - Mrs. Dalloway, de Virginia Woolf

O adevărată operă bazată nu doar pe o altă lucrare literară ci chiar pe biografia autoarei Virginia Woolf. Trei femei se află în centrul lucrurilor: Virginia scriind și luptându-se cu demonii personali în 1923, Clarissa agitându-se în organizarea unei petreceri moderne și Laura trăind în suburbie și resimțind constrângerile casei și familiei. În moduri complet fascinante cele trei povești ajung să se întrepătrundă și să se suprapună. Nu doar atât, dar Cunningham a reușit să oglindească  și stilul narativ a lui Woolf, aducând un adevărat omagiu scriitoarei.

The Hours - Mrs. Dalloway Dacă mai știți și alte cupluri la fel de fericite ca cele de mai sus, vă învităm să ni le dezvăluiți în comentarii.