De vorbă cu Florin Piersic Jr.
Primul pas: Apare cartea în librărie. O pui pe raft și privești. Coperta e aproape perfectă, titlul e un pic provocator și totuși parcă nu e momentul să o răsfoiești.
Al doilea pas: Treci pe lângă ea în fiecare zi. Probabil încă pe lângă alte câteva zeci de cărți pe care ai vrea să le citești. Însă ceva te face să iei cartea lui Florin și să o răsfoiești. E ca și cum ai vrea să te convingi ce-i cu titlul: dacă e o scamatorie de marketing sau e chiar o alegere potrivită vis-a-vis de conținut. Citești 2-3 pagini și îți formezi o impresie. O lași și îți continui treaba.
Al treilea pas: După o perioadă o iei cu tine în drumul spre casă. Cauți un loc retras, într-un parc, te așezi pe o bancă și scoți cartea din buzunar. O citești pe nerăsuflate.
Al patrulea pas: O recomanzi prietenilor. Scrii despre ea și contactezi autorul pentru a avea parte de imaginea completă. Îi iei un interviu și-l publici pe blogul librăriei. Să afle și alții că „Romantic Porno” e o carte ce trebuie citită măcar o dată.
Al treilea pas: După o perioadă o iei cu tine în drumul spre casă. Cauți un loc retras, într-un parc, te așezi pe o bancă și scoți cartea din buzunar. O citești pe nerăsuflate.
Al patrulea pas: O recomanzi prietenilor. Scrii despre ea și contactezi autorul pentru a avea parte de imaginea completă. Îi iei un interviu și-l publici pe blogul librăriei. Să afle și alții că „Romantic Porno” e o carte ce trebuie citită măcar o dată.
librarul
A trecut un an de la lansarea cărții în librării, ce fel de reacții primești de la cititori? Îți scriu impresiile lor? Te felicită sau te ceartă?
Cele mai multe reacții vin pe Facebook. 99% sunt bune. Sunt și români care trăiesc în afara țării, și care au citit cartea și mi-au dat un mesaj. O reacție simpatică a venit de la o fată care mi-a spus așa: ”La pagina 157 gândacul e pe gresie (unde și moare), iar la pagina 158 e pe parchet (după ce a murit).” I-am răspuns. I-am spus că o să dau o erată, să nu se scandalizeze milioanele de cititori. Măcar acum știu că există un om care a citit cartea din scoarță-n scoarță. Oricum, bănuiesc că gândacul ăla s-a lipit de pantoful personajului, din moment ce a circulat de pe gresie până pe parchet. Lol. Nu, e ok, reacțiile sunt bune. Acel procent de 1% e format din cei care mă înjură. Majoritatea sunt agramați. Spuneai într-un interviu că această carte ar trebui „să taie foarte adânc şi să lase o cicatrice” - De ce tocmai romanul tău să facă asta? O putem considera ca un act moralizator pentru publicul urban căruia i-ai dedicat rândurile? Nu. Acum un an, dorința mea era ca cititorii să rămână cu ceva după ce ajung la sfârșit. Cu cicatricea despre care vorbeam. Dar mi-am dovedit încă o dată naivitatea. Pe zi ce trece, mă obișnuiesc cu ideea că oamenii și-au atrofiat simțul emoției, încetul cu încetul. Totuși, de câteva ori am avut surpriza să văd că unui cinic veritabil i-au căzut solzii, iar cartea a ajuns chiar în structurile lui cele mai intime. Apropo de asta, de ce tocmai publicul urban? Când ai scris cartea ai avut în minte imaginea unui cititor ideal? Nu știu cine a venit cu expresia asta – public urban. Cititorul ideal e tânăr. Dar eu cunosc câteva babe care au apreciat lectura și care au înțeles aproape fiecare cuvânt. Nu știu dacă babele astea ascultă Massive Attack, dar știu să folosească un computer. Cele câteva pagini puse la dispoziție pe site-ul Humanitas îți dau senzația unui roman ușor de parcurs. În acest context îi spuneai lui Cătălin (în emisiunea Garantat 100%) că te interesează ca „un om nepregătit să citească cartea”, de ce tocmai el? Fiindcă eu însumi sunt un om nepregătit. Fiindcă învăț în fiecare zi, dar consider că n-avem prea mult timp la dispoziție în viața asta, așa că e o prostie să-ți propui să citești totul, să afli totul. Da, mă interesează să fac și actorie, și regie, să scriu și-așa mai departe. Dar nu cred că putem avea creierul unui computer. Uneori, merg pe la maică-mea și ne uităm la emisiunea aia, Questions pour un champion. E un obicei vechi, ne place prezentatorul, Julien Le Perse. Dar chiar mă sperie să văd că există oameni care-și încarcă memoria cu atâta informație. Cred că, până la o anumită vârstă, ne putem da seama care sunt zonele care contează cu adevărat pentru fiecare dintre noi, iar apoi putem încerca să le explorăm cât mai în amănunt. Uite, îți dau un exemplu. Îmi plac câteva dintre poeziile lui Eminescu. Nu dorm cu ele sub cap, dar îmi sunt dragi, poeziile alea vor rămâne mereu valabile. Eu pentru ele îl iubesc pe Eminescu, nu pentru Scrisoarea a III-a (cu care m-au asasinat în liceu). Dar nu știu când s-a născut Eminescu sau când a murit. Evident, îmi tot amintesc, fiindcă oamenii fac tam-tam serios de fiecare dată când e o aniversare de-asta. Dar îmi intră pe-o ureche și-mi iese pe alta. E o informație inutilă pentru mine. Da, e important să țin minte când o să se joace un spectacol de teatru pe care-l aștept cu nerăbdare și pe care nu am a doua șansă să-l văd. Dar nu știu la ce i-ar folosi lui Eminescu să fac eu un party de ziua lui.







