De vorbă cu Mădălina Teler despre De Ceramică, inspirație și frumosul util
Când ai știut că vrei să faci design de obiect? A existat un moment de declic sau lucrurile s-au petrecut gradual?
Nu am știut, așa s-a întâmplat, ca lucrurile să vină de la sine. Când mi-am dat lucrarea de dizertație la ceramică, o lucrare decorativ-cinetică de dimensiuni mari, un profesor de la Design de interior a remarcat-o și m-a invitat să mă înscriu la masterul pe care îl pregătea. Zis și facut! Acest master în design de interior a fost, să zic, declicul către lumea obiectelor (utilitare sau de design) ce îmbracă un spațiu. Și astfel mi-am dorit să creez obiectele mele din ceramică.
De ce ai ales ca mediu de exprimare ceramica?
Pentru că ceramica este limbajul pe care îl cunosc cel mai bine. De-a lungul anilor de studiu am avut ocazia să experimentez cu mai multe materiale, însă nici unul așa de spectaculos cum este ceramica pentru mine. Materialul ceramic se transformă în prezența focului, iar rezultatul final este mereu surprinzător.
Care sunt locurile în care îți găsești inspirația? Ne poți da un exemplu concret despre cum ceva sau cineva din afara ta se regăsește într-un obiect creat de tine?
Nu există un loc anume, inspirația vine din lucrurile frumoase care ne înconjoară. În oraș am descoperit minunate elemente decorative arhitecturale care m-au inspirat și care continuă să mă inspire în decorurile pe care le realizez. Spre exemplu: garduri, grilaje sau balustrade.
Cam care este raportul dintre inspirație și transpirație?
Fiecare obiect pe care îl creez este unic, realizat și decorat integral manual. Pentru a concepe un obiect nu ai nevoie decât de o hârtie și de o ustensilă de scris, iar inspirația tradusă într-o schiță nu durează prea mult. Dar ca să ajungi de la schiță la obiectul final este mult de lucru. Prototip, matriță, modificări, mostre de culoare, încercări de decor, arderi de probă și iar alte arderi; toate adunate rezultă în multă transpirație, iar ceramica nu este ușoară, la propriu. Ai nevoie de o condiție fizică bună! Astfel, raportul este probabil cel clasic, 10% inspirație și 90% transpirație.
Există vreun obiect iconic de design pe care ți l-ai dorit mereu pentru tine? Dacă da (sau nu), de ce?
Nu știu cât de iconic este, însă am un obiect de design pe listă, un obiect foarte util și foarte frumos prin simplitatea lui. Este vorba de un scaun de atelier ajustabil, al cărui design aparține celor de la Studio C Milano. Scaunul se numește chiar așa, Atelier Chair. Se găsește în mai multe variante de culoare, este o combinație de metal și lemn ceea ce îl face perfect pentru un atelier de lucru.
Cum crezi că îmbunătățește designul calitatea vieții de zi cu zi? Este mai importantă funcția estetică sau cea funcțională?
Cred că obiectele frumoase care ne înconjoară ne aduc bucurie și asta înseamnă o îmbunătățire a calității vieții de zi cu zi. Este important pentru mine ca aceste obiecte să dețină și o latură funcțională. Astfel obiectele estetice sunt și utile.
Care este cel mai plăcut aspect al meseriei de designer de obiect? Dar cel mai dificil?
Cel mai plăcut aspect ar fi acela că poți crea orice îți trece prin cap. Dificultatea vine în momentul realizării, iar apoi în toată partea de promovare și punere pe piață a produsului. E destul de greu să fii și designer și manager în același timp. Însă încet-încet înveți să faci și acest lucru deoarece altă variantă nu există în momentul de față, cel puțin pentru mine așa stau lucrurile azi.
Care sunt principiile de bază ale design-ului de obiect. Ce calități trebuie să îndeplinească astfel încât să aibă succes? Există diferentă între succes artistic și succes de vânzări? Sau cele două merg împreună?
Există principii de bază ale designului pe care eu încerc să le traduc prin obiectele pe care le creez. Pentru mine un obiect trebuie să fie în primul rând utilitar. Dacă are și calități estetice îl consider un succes. Sigur că există o diferență între succesul artistic și cel de vânzări, iar aici intervin abilitățile de management. Sunt foarte multe obiecte frumoase care însă nu aduc profit. Și e bine să ai un plan de afaceri bine conturat în momentul în care vrei să produci un obiect de design.
Planuri de viitor?
Desigur! Am o listă lungă de planuri și proiecte de viitor. Rămâne doar ca timpul să fie de partea mea și să le pot îndeplini. Acum mă concentrez pe o colecție mai degrabă decorativă, cu povești frumoase de iarnă pentru Sărbătorile ce se apropie cu pași repezi.
[caption id="attachment_7615" align="aligncenter" width="614"] O schiță colaj compusă din ceramică și imagini de Rothko[/caption]
Ce carte / cărți citești în momentul de față?
Citesc și recitesc mai multe deodată. Acum citesc o carte pe care am primit-o cadou, Mitra de Doris Lessing, recitesc Sacrul și profanul de Mircea Eliade și mă delectez zilnic cu Cugetări persane.