Martin Lindstrom – “Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound”

“Brand Sense breaks new ground with an insightful view of how marketing to all five senses can transform the way you build your brands” Andrex Lacroix, CEO & Chairman, Euro Disney Martin Lindstrom este unul dintre cei mai influenţi consultanţi în branding şi speakeri ai acestei perioade. Colaborează cu unele dintre cele mai puternice şi mai importante companii din lume, precum Microsoft, American Express, McDonald’s, The Walt Disney Company sau Unilever. Este prezent în topul realizat de revista “Time” în anul 2009: The 100 Worlds Most Influential People. A scris două cărţi care au obţinut rapid statutul de bestseller la nivel mondial: Buyology: How Everything We Believe About Why We Buy is Wrong şi Brand Sense: How to Build Powerful Brands Through Touch, Taste, Smell, Sight and Sound. Brand Sense reprezintă practic, rezultatul studiului întreprins de către Lindstrom, împreună cu institutul de cercetare a pieţei globale Millward Brown. Scopul acestei cercetări a fost demonstrarea că experienţa senzorială oferită de către branduri reprezintă un factor esenţial în formarea legăturii emoţionale între brand şi clienţi, precum şi a loialităţii acestora din urmă. Activitatea de cercetare în cadrul acestui studiu global, s-a folosit de focus-grupuri în ţări precum India, Japonia, Mexic, Statele-Unite ale Americii, Marea Britanie, China, Polonia, Spania, Olanda, Danemarca, Suedia, Thailanda, Africa de Sud; şi a vizat 10 branduri cu caracter global: Coca-Cola, Dove, Ford, Mercedes-Benz, Gilette, Ford, Sony, Disney/Vodafone, Levi’s, Nike si McDonald’s. Miza cărţii este demonstrarea faptului că viitorul branding-ului aparţine celui de tip senzorial. Branding-ul de tip senzorial reprezintă în esenţă, trecerea de la branding-ul “tradiţional”, adresat în principal doar simţului văzului şi celui al auzului (bidimensional), la un tip de branding care se adresează cât mai multor simţuri, pentru a oferi astfel clientului o experienţă unică, unitară şi omogenă. Noul tip de brand poartă numele de brand holistic, şi anume care se adresează şi antrenează toate cele 5 simţuri ale omului. Este esenţială, în opinia lui Lindstrom, exploatarea unor noi canale de propagare a informaţiei şi a identităţii brand-ului, altele decât cele de până acum. Mai ales în condiţiile în care 75% dintre emoţiile oamenilor sunt generate de către diverse mirosuri; şi există şanse de 65% ca starea de spirit să fie modificată datorită expunerii la sunete pozitive. Combinarea a cât mai mulşi stimuli are ca rezultat un impact din ce în ce mai mare a brandului. Foarte importantă este, de asemenea, sinergia care trebuie să fie creată între aceşti stimuli. Brandurile cu adevărat puternice sunt cele care se ancorează în tradiţie, folosind în acelaşi timp o abordare de tip senzorial şi mecanisme de propagare precum cele folosite de către religii( acest subiect beneficiază de un capitol integral - analogia brand/religie). Pentru a demonstra eficienţa branding-ului de tip senzorial, Martin Lindstrom propune exerciţiul dezasamblării brand-ului. Intr-un brand cu o identitate unitară, toate elementele care îl constituie, trebuie să poată funcţiona şi în mod individual. Astfel, exerciţiul presupune practic, îndepărtarea unora dintre elementele constitutive (logo, formă, nume, simbol, sunet, servicii, etc.) şi observarea felului în care acesta mai rămâne recognoscibil. Amănuntele, studiile de caz şi exemplele vizează chestiuni mai puţin cunoscute sau cărora nu li se acordă o prea mare importanţă: conceptul din spatele tabletelor de ciocolată Toblerone, motivele pentru care cineva şi-ar tatua pe corp logo-ul companiei Apple, sunetul specific produs de ronţăirea fulgilor de cereale Kellog's, sinergia stimulilor senzoriali în cadrul companiei Singapore Airlines, impactul melodiei Intel sau eforturile de reproducere a mirosului primei maşini Rolls-Royce. Avantajele strategiei de branding senzorial sunt destul de numeroase: caracterul inovator şi creativ, abordarea diferită, avantajul creşterii gradului de diferenţiere al brand-ului şi crearea unei experienţe unitare a acestuia, creşterea loialităţii clienţilor faţă de acesta şi fidelizarea permanentă a acestora, adoptarea de idei şi soluţii, uneori mai puţin costisitoare decât cele tradiţionale. Cartea se adresează atât creatorilor de brand, care doresc să realizeze un brand puternic şi durabil, sau celor care doresc să îl reîmprospăteze pe cel actual; cât şi clienţilor, consumatorilor sau utilizatorilor, care doresc să pătrundă în mecanismele ascunse care întreţin fascinaţia lor pentru anumite brand-uri

Scris de Laura Racz

Alte cărţi scrise de Martin Lindstrom în librăria okian.ro