Nudge, Richard Thaler şi Cass Sunstein
Eu sunt un om obsedat de optimizări. Îmi place să fac anumite lucruri diferit, în speranţa că o să reuşesc să găsesc diferite trucuri mici care aduc rezultate mari. Fiind un mare iubitor al distribuţiei lui Pareto (20% din eforturi care aduc 80% din rezultate), m-am bucurat ca un copil să pun mâna pe Nudge, un important bestseller internaţional şi o carte care vrea să îţi demonstreze că poţi să faci lucruri mari în viaţă, cu schimbări mici.
Ce reprezintă un “nudge”?
Iniţial nu m-am uitat peste traducerea acestui termen în limba română, pentru că ştiam că sigur nu se poate traduce exact. Aşa că am citit toată cartea fără ca să am un corespondent în limba română. Bine am făcut. Un “nudge” e ca un ghiont dat unei decizii, pe care ar trebui să o ia o persoană.
În viziunea autorilor, aceste “nudge”-uri au rolul de a îmbunătăţi o decizie, chiar dacă acţiunea este una extreme de banală pentru om. Cartea promovează un nou tip de persoană numită “choice architect”. Acest tip de persoană studiază intens o decizie şi caută modalităţi de a o îmbunătăţi, prin mici “nudge”-uri.
Exemplul cu care cartea îşi începe argumentul este unul extreme de puternic.
Carolyn este directorul unei firme de catering care deserveşte în principal şcoli publice. Firma vinde mâncare pentru cantinele a sute astfel de şcoli. Ceea ce alege firma de catering să pun în meniu poate influenţa pozitiv sau negativ alimentaţia a zeci de mii de elevi.
În urma unor studii asupra comenzilor pe care le dădeau elevii, a descoperit că poate influenţa felul cum pot mânca zeci de mii de elevi prin simpla modificare a felului cum erau aşezate preparatele pe raft. Un mic truc de merchandising afectează clar decizia de consum a copiilor.
Deşi Carolyn putea să ia decizia favorabilă pentru companiei ei, de a utilize acest mic truc pentru a-şi vinde toată mâncarea şi să-şi optimizeze stocurile şi relaţia cu furnizorii, a ales să se folosească de cunoştinţele ei, pentru a îmbunătăţi alimentaţia copiilor. Carolyn este ceea ce numeşte autorii un “choice architect”. Mai este ceva legat de Carolyn despre care ar trebui să ştii, dar te las să descoperi dacă citeşti cartea.
La nivel fundamental, cartea promovează alegerile mici care provoacă rezultate pozitive mari sau pentru mulţi.
Cartea deşi vorbeşte despre comportamentul uman, nu intră în detaliu despre felul cum luăm deciziile, ci mai degrabă prezintă o mulţime de exemple despre cum deciziile afectează vieţile noastre şi a celor din jur. (Dacă vrei detalii despre felul cum luăm deciziile, citeşte Thinking, Fast and Slow de Daniel Kahneman.)
Nudge are puţin din toate şi pentru unii oameni, s-ar putea să fie uşor generalistă şi lipsită de pragmatism. Totuşi aici văd eu cheia acestei cărţi. Faptul că are puţin din toate îţi oferă speranţă şi idei de cum poţi şi tu să devii un “choice architect”.
Eu prin această recenzie pot influenţa deciziile unor persoane. Aceste persoane au posibilitatea de a alege între a se uita la televizor şi a fi şocaţi de ştiri pesimiste, a intra pe site-urile de ştiri care conţin 80-90% lucruri vulgare sau de prost gust sau de a citi o carte care le-ar putea influenţa pozitiv viaţa.
Într-un fel şi eu sunt un choice architect. Pentru că mi-am dat seama de asta după ce am citit cartea, mi-am dat seama şi de responsabilitatea pe care o am.
Deciziile noastre sunt influenţate de deciziile pe care le iau cei care vin înaintea noastră. Deciziile altora sunt influenţate de ceea ce decidem noi să facem acum. Suntem cu toţii interconectaţi într-un fel sau altul. Cu toţii avem potenţialul de a schimba ceva din rău în bine sau din bine în foarte bine.
Citind Nudge de Richard Thaler şi Cass Sunstein, poţi să devii şi tu un “choice architect” şi să dai “nudge”-uri, îmbunatăţind propria-ţi decizie sau deciziile a celor din jurul tău.
- recenzie scrisă de Gabriel Nechita de la 1cartepesaptamana.ro