Seth Godin - Tribes

"Change is made by people, by leaders who are proud to be called heretics because their faith is never in question." Cred că nu este necesar să mai menționez cine este Seth Godin, deoarece notorietatea sa de guru al marketingului este mult prea mare, și de autor al unor bestseller-uri business precum Permission Marketing, Unleashing the Idea Virus, Purple Cow, și altele. Pe lângă acestea, Godin mai este fondatorul Squidoo.com, precum și un apreciat speaker, cu participări numeroase în cadrul conferințelor business. Tribes este înscrisă pe listele de bestsellers întocmite de Amazon, New York Times, BusinessWeek și Wall Street Journal. Esența și miza cărții este aceea de a demonstra/semnala faptul că oricine poate beneficia de oportunitatea de a deveni un lider și de a-și forma un trib în jurul lui. Cartea este structurată sub forma înșiruirii unor idei, explicate cu ajutorul argumentelor, a studiilor de caz și a anecdotelor, într-un stil caracteristic tuturor cărților lui Godin: easy-to-read, colocvial, direct (se adresează folosind persoana a II-a singular, ceea ce lasă senzația unei discuții), convingător și motivant. Ideile principale și problemele pe care acesta le ridică cuprind chestiuni de tipul: "Leadership is not management", "Stability is an illusion", "Sheepwalking", "Every tribe is a media channel" sau "Why not you, why not now?". Godin oferă idei, convingeri și argumente, însă nu oferă strategii sau planuri care pot fi urmate pentru a deveni ceea ce înseamnă un lider. Oferă exemple și rezultate concrete ale unor oameni care au reușit să își formeze un trib în jurul lor, îți arată cum se fac lucrurile, însă nu iți servește metode sau tactici. Exemplele vizează oameni de succes în domenii foarte diferite, care au reușit să profite de anumite oportunități și să își asume riscurile necesare la momentul și în conjunctura potrivită: de la el însuși la Mich Matthews (Microsoft), Joel Spolsky (Blogul Joel on Software), Gary Vaynerchuck (Wine Library TV) și lista poate continua. Lectura este una deopotrivă plăcută și motivantă, deoarece convinge de faptul că nu există caracteristici, conjucturi specifice sau trăsături singulare care contribuie la formarea liderilor. Nu, el declară că absolut oricine poate deveni un lider, trebuie doar sa aibă o idee, să-și asume niște riscuri, să-și dorească să schimbe ceva, și cel mai important lucru, să își găsească un număr de adepți cu aceleași convingeri, pe care să îi inspire, pentru care să creeze apoi canale puternice de comunicare. Aceste canale pot fi de trei tipuri: între lider și followeri, între follower și alți followeri, și între aceștia și outsideri. Intreg discursul lui Godin se desfășoară în jurul antagonismului dintre manager(cel care se află la conducere și repartizează subalternilor diferite sarcini) și lider (cel care inspiră și coordonează un grup de oameni grupați în jurul acelorași interese). Diferența principală dintre aceste două poziții ar fi, simplificat, un anumit grad de altruism și angajament asumat în cauza unui scop sau a unei idei comune, și nu în scopuri personale sau individuale, de orice natură ar fi acestea. Cu toate acestea, cartea nu spune nimic nou, nimic revelator, însă forma în care sunt prezentate (cu entuziasm și convingere, și într-o manieră foarte clever) concepte și idei simple și unele atât de generale, încât sunt poate cunoscute de către multi dintre noi; le face să pară noi, proaspete și cu adevărat inovatoare. Asta demonstrează încă o dată talentul de scriitor al autorului. Discursul, după cum se arată încă de pe copertă, este unul cât se poate de direct. Subtitlul cărții este "We need you to lead us" - o chemare, un strigăt punctual și motivațional, un imperativ care exprimă necesitatea liderilor chiar în momentul ăsta, lideri care pot fi reprezentați de către orice cititor al cărții. Cartea este scrisă în așa o manieră, încât la finalul ei este aproape imperios să te gândești ce anume îți dorești să schimbi, care sunt riscurile pe care ești dispus să ți le asumi, care sunt ideile și valorile în care crezi; și să începi să acționezi: să ieși în față, să demontezi teoriile existente, să-ți formezi grupul tău de adepți și, ca să mă exprim într-un mod mai romantic - "să schimbi lumea". Chiar tu, chiar acum. Citate: “But more often than not, great leadership happens when the tribe least expect it. The nonobvious moments are the ones that count. Like now, perhaps.” “The Elements of Leadership Leaders challenge the status quo. Leaders create a culture around their goal and involve others in their culture. Leaders have an extraordinary amount of curiosity about the world they’re trying to change. Leaders use charisma (in a variety of forms) to attract and motivate followers. Leaders communicate their vision of the future. Leaders commit to a vision and make decisions based on that commitment. Leaders connect their followers to one another.” "Many people are starting to realize that they work a lot and that working on stuff they believe in (and making things happen) is much more satisfying that just getting a paycheck and waiting to get fired (or die)." “The very nature of leadership is that you’re not doing what’s been done before. If you were, you’d be following, not leading” Scris de : Laura Racz