Top Ten Tuesday - Romane best-seller refuzate iniţial de edituri

Sau cum să pierzi milioane de dolari în doar câteva luni.

Dinosaur Cam ce încredere în propria persoană trebuie să ai, ca să faci faţă la zeci (sau chiar sute) de scrisori de respingere? Să nu te laşi convins de proasta opinie a atâtor editori. Să nu renunţi la ceea ce de altfel ştii că este talentul tău, în ciuda subminării constante. Să mergi cu obstinaţie mai departe până ajungi să-ţi îndeplineşti visul şi să vinzi milioane de exemplare. Cam asta e povestea cărţilor de mai jos. Cărţi care în ciuda unor verdicte negative, de cele mai multe ori de-a dreptul răutăcioase, din partea unor edituri de renume, s-au răzbunat apoi cu vârf şi îndesat, câştigând adulaţia publicului şi a criticilor. Iată aşadar 10 + 1 titluri care au devenit best-sellere datorită încăpăţânării constructive cu care autorii lor şi-au susţinut opera şi ideile. 1. Moby Dick, de Herman Melville

“Suntem uniţi în respingerea acestei cărţi. Este foarte lungă şi cam demodată.”

Se pare că editorii nu au fost convinşi de povestea epică de răzbunare, obsesie şi fanatism: căpitanul Ahab jură să-şi ia revanşa faţă de balena monstruoasă care i-a furat piciorul.

[caption id="attachment_5421" align="alignnone" width="256"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

2. Dubliners, de James Joyce

Respinsă de 22 de ori. Când în sfârşit a fost publicată, s-a vândut în 379 de exemplare. 120 au fost cumpărate de Joyce.

O colecţie de 15 poveşti ale căror personaje principale întruchipează diverse arhetipuri ale burgheziei irlandeze. Principiul de bază al fiecărei poveşti este conceptul de epifanie: momentul în care un personaj realizează ceva despre sine, lucru care îi schimbă percepţia despre viaţă.

[caption id="attachment_5422" align="alignnone" width="248"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

3. The Help, de Kathryn Stockett

Respinsă de 60 de ori. Probabil din cauza subiectului delicat pentru sensibilităţile conservatoare americane.

Povestea are loc într-un mic oraş din Mississippi, unde doamnele sunt toate albe şi servitoarele, bucătăresele şi bonele sunt toate negre. O carte despre rasism, segregare, injustiţie şi rea-voinţă. Dar şi despre puterea salvatoare a prieteniei, despre feminism, activism şi curaj.

[caption id="attachment_5423" align="alignnone" width="241"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

4. The Diary of A Young Girl, de Anne Frank

“După părerea mea, fetei îi lipsesc o anume capacitate de percepţie şi o profunzime de sentiment care altfel ar ridica această carte de la nivelul de simplă curiozitate.”

Câtă lipsă de empatie în acest verdict. Jurnalul lui Anne Frank oferă acea viziune profund umană şi individuală a ceea ce a însemnat Holocaustul. E povestea unei adolescente care încearcă să găsească o urmă de normalitate în existenţa claustrofobă şi mereu expusă din încăperile strâmte în care familia ei este nevoită să se ascundă de nazişti.

[caption id="attachment_5424" align="alignnone" width="260"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

5. The Great Gatsby, de F. Scott Fitzgerald

“O carte absurdă, oricum ai privi-o: ca poveste de dragoste, melodramă sau descriere a înaltei societăţi newyorkeze.“

Absurdă este incapacitatea editorului de a pricepe tema esenţială a poveştii: latura decadentă şi iluzorie a visului american. În plină epocă a jazz-ului, în spatele petrecerilor fabuloase, rochiilor strălucitoare şi maşinilor de lux se ascund trădare, obsesie, crimă şi goliciune sufletească.

[caption id="attachment_5425" align="alignnone" width="254"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

6. I Can Read with My Eyes Shut, de Dr. Seuss

“Prea diferită faţă de celelalte cărţi pentru copii publicate vreodată. Nu o să se vândă.”

Tocmai un editor să refuze o carte care îi încurajează pe copii să citească şi să se dezvolte constant prin lectură: "The more that you read, the more things you will know. The more you learn, the more places you'll go"

[caption id="attachment_5426" align="alignnone" width="292"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

7. Remembrance of Things Past, de Marcel Proust

“Nu reuşesc să pricep de ce un individ are nevoie de 30 de pagini ca să descrie felul în care se învârte el în pat, înainte să adoarmă.”

În apărarea editorului, romanul lui Proust este cel mai lung din literatură (1,5 milioane de cuvinte). Probabil că bietul nefericit nu a avut răbdare să ajungă până la sfârşit. Ca să afle că singurul mod de a te salva din ghearele ipocrite ale convenţiilor sociale este prin artă.

[caption id="attachment_5433" align="alignnone" width="259"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

8. The Wind in The Willows, de Kenneth Grahame

“O poveste iresponsabilă care nu se va vinde.”

O carte pentru copii, plină de aventuri care mai de care, pe malul idilic al Tamisei: Mole, Rat, Mr. Toad, Mr. Badger, Otter şi Portly se dau în bărci la propriu, toată ziua. O poveste cu accente mistice, care pune valoare pe camaraderie şi moralitate. Ce-o fi iresponsabil aici?

[caption id="attachment_5428" align="alignnone" width="249"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

9. Ferma Animalelor, de George Orwell

Respinsă de T.S. Eliot pe motiv de politici Trotskyste.

Animalele de la Manor Farm se revoltă împotriva unui stăpân dur, care le munceşte fără odihnă pentru profit personal. Odată ce dl. Jones este înlăturat de la putere, se stabileşte un nou sistem, în care toate animalele sunt egale, iar obligaţiile şi drepturile se împart corect în fermă. Doar că, unele animale sunt mai egale decât altele… Vă sună cunoscut, nu-i aşa?

[caption id="attachment_5429" align="alignnone" width="235"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

10. Forever, de Judy Blume

Judy Blume a îndurat doi ani de respingeri constante înainte să vândă cărţi în valoare de 80.000 de dolari.

Un precursor al curentului Young Adult, romanul lui Blume porneşte de la o temă controversată la vremea publicării (1975) - şi anume, sexualitatea adolescenţilor. Katherine se îndrăgosteşte lulea de Michael. Între cei doi începe o relaţie platonică, dar intensă. Discuţiile despre sex şi implicaţiile emoţionale asociate devin tot mai dese între cei doi.

[caption id="attachment_5430" align="alignnone" width="220"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption]

Bonus: Ogorul, de Pearl S. Buck

“Publicului american nu-i pasă de China.”

Deşi plasată în China începutului de secol XX, povestea are o valoare universală: este vorba despre obsesia pentru pământ, despre bogăţia şi certitudinea pe care deţinerea unei bucăţi de humă roditoare o poate asigura unei familii întregi timp de generaţii.

[caption id="attachment_5431" align="alignnone" width="261"]Click pe copertă pentru detalii Click pe copertă pentru detalii[/caption] Alte titluri notabile din aceeaşi categorie: Harry Potter, The Catcher in The Rye, Catch-22, Lolita, Frankenstein, The Fountainhead, On The Road, The Wonderful Wizard of Oz, Gone with The Wind şi lista continuă. Stai şi te întrebi, oare câte capodopere ale literaturii universale adună praful în manuscris, pentru că autorii lor nu au avut aceeaşi capacitate de îndura refuzul şi de a merge neînduplecaţi mai departe?