Top Ten Tuesday - Romane experimentale
În general publicul este reticent la nou. Cel mai ușor poți observa asta în pictură, unde trecerea de la un curent la altul s-a făcut mereu cu participarea vocală a opiniei publice. Oamenii tind să se ferească de conceptele care părăsesc norma ca să aducă ceva diferit, să propună o altă perspectivă asupra interpretării artistice și să provoace polemică. Experimentele sunt de cele mai multe ori tratate cu suspiciune și dispreț, sunt considerate ridicole sau absurde. Dar, ca și în tehnologie, și în artă există ceea ce se cheamă the early adopters. Un nucleu solid de persoane bine informate, cu o percepție superioară, a căror opinie este respectată și care dau tonul “în modă”.
Iată 10 + 1 titluri care au reinventat romanul, au adus forme noi, teme care nu mai fuseseră atacate până atunci - dar mai ales care și-au dovedit forța în fața eroziunii timpului și sunt la fel de proaspete acum, ca și atunci.
1. Mrs. Dalloway, de Virginia Woolf
Virginia Woolf modelează cu grijă timpul în acest roman, purtând cititorul din prezent în trecut și înapoi cu eleganță sobră. Acțiunea romanului se petrece într-o singură zi și e centrată pe doar două personaje. Dar prin amintirile și traumele protagoniștilor, aflăm despre presiunea pusă de societate pe femei, despre coșmarul războiului, despre luptele intime din sufletul nostru și sacrificiile pe care suntem nevoiți să le facem.
[caption id="attachment_5461" align="alignnone" width="247"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]2. A Clockwork Orange, de Anthony Burgess
Situat într-un viitor distopic, romanul lui Burgess vorbește despre violența gratuită, despre anarhie, statul tiranic și experimentele umane. Carismatic și psihopat, principalele distracții ale lui Alex sunt să asculte muzică clasică, să violeze și să se ia la bătaie cu oricine îi iese în cale. În urma unei orgii diabolice, Alex este închis pentru delincvență, iar statul încearcă să-l reformeze - dar cu ce preț? Romanul este scris în parte într-un dialect cu puternice influențe rusești, inventat de autor și numit Nadsat. Burgess a scris cartea in trei săptămâni, în ceea ce scriitorul a numit “un jeu d’esprit”.
[caption id="attachment_5463" align="alignnone" width="245"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]The Trial este povestea absurdă a unui om arestat și judecat de o autoritare atotputernică și atotștiutoare, pentru o crimă pe care nici protagonistul, nici cititorii nu ajung să o cunoască. Este alegoria apăsătoare a paradoxului și futilității existenței.
[caption id="attachment_5464" align="alignnone" width="250"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]Una dintre cele mai importate scrieri moderne, Ulysses este un roman extrem de bine structurat, dar greu de citit din cauza tehnicii narative experimentale (fluxul conştiinţei). Joyce a fost dat în judecată pentru obscenitate de către contemporani, proza debordând de jocuri de cuvinte, echivocuri şi aluzii sexuale. Chiar Anthony Burgess a spus la un moment dat despre carte că “este inimitabilă și foarte probabil nebună.” Povestea are loc pe parcursul unei singure zile, timp în care personajul principal, precum Ulise din poemul antic, parcurge o călătorie inițiatică punctată de probe și obstacole metaforice.
[caption id="attachment_5465" align="alignnone" width="256"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]5. Cloud Atlas, de David Mitchell
Un roman distopic care ia șase povești aparent independente (personaje, timp, spațiu), pe care apoi le dezvoltă către un incredibil și suprinzător punct comun. O poveste science-fiction, cu accente mistice, care poartă cititorul din trecut, în prezent, către un viitor apocaliptic, în risc de a-și pierde complet orice urmă de umanitate.
[caption id="attachment_5466" align="alignnone" width="249"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]6. Slaughterhouse 5, de Kurt Vonnegut
Un soldat din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial posedă abilitatea de a călători în timp, iar la un moment dat este răpit de extratereştri. Sună absurd pentru că războiul în sine, tema centrală a cărţii, este absurd. Folsind un limbaj ireverent, romanul atacă subiecte controversate într-o manieră directă: de la natura umană lipsită de logică, la homosexualitate, liber arbitru şi fatalism. Felul în care Vonnegut combină evenimente reale din istorie, cu psihologia traumei și elemente de science-fiction, fac din roman un experiment cu o puternică forță narativă și de sugestie.
[caption id="attachment_5231" align="alignnone" width="260"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]În cuvintele colegului nostru Mihai Paraschivescu, care a ales această carte la staff picks, “Şotron e un experiment de comunicare. Cortazar reuşeşte să vorbească pe sub şi printre cuvinte, lucru pentru care titlul sau posibilitatea de a parcurge capitolele în diverse succesiuni sunt indicii destul de modeste. Spectaculos este faptul că, odată instituit, acest meta-limbaj articulează lucruri pentru care nu avem (sau, cel puţin, eu nu am) nici cuvinte, nici conceptele din spatele cuvintelor. Magic, I tell you, magic!”
[caption id="attachment_5467" align="alignnone" width="235"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]8. On the Road, de Jack Kerouac
Cartea cult a generaţiei beat (anii ‘40 - ‘50) , On The Road este printre altele şi un roman cheie. În spatele personajelor principale se ascund mai multe figuri din viaţa reală, artişti care au condus mişcarea counter-culture a vremii respective: poetul Allen Ginsberg, scriitorul William S. Burroughs şi Kerouac însuşi. Romanul a fost inspirat de călătoriile celor trei de-a lungul vastului teritoriu american - călătorii constant punctate de câteva teme principale: muzica jazz, drogurile, poezia şi sex.
[caption id="attachment_5225" align="alignnone" width="276"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]9. Flower for Algernon, de Daniel Keyes
Scrisă la persoana întâi, în maniera epistolară, personajul principal este un protagonist neașteptat. Charlie are un IQ minuscul, pe care încearcă să-l ridice participând la cursuri pentru adulți cu probleme intelectuale. Acolo întâlnește doi oameni de știință care îi propun să participe la un experiment prin care cota sa de inteligență va urca către nivelul de geniu. Charlie este de acord, intervenția are succes și încetul cu încetul, constată că ajunge la un IQ incredibil de 185 de puncte. Scris din perspectiva lui Charlie, care povestește evenimentele în ordine cronologică, la început textul este plin de greșeli de exprimare, pentru ca pe parcurs să devină tot mai literar, pe măsură ce personajul se dezvoltă. Experimentul la care a fost supus Charlie are însă o lacună importantă care amenință să reîntoarcă rezultatul.
[caption id="attachment_5469" align="alignnone" width="230"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]Un roman complex, publicat după moartea lui Bolano, care atacă teme dificile și caută răspunsuri la întrebări incomode: de la crimele sinistre din Ciudad Juarez, la frontul de est din timpul celui de al Doilea Război Mondial, la distrugerea relațiilor personale și profesionale. 2666 este un roman apocaliptic care pune în discuție degenerarea societății secolului XX printr-o serie de personaje, locații diverse, perioade de timp diferite și un stil experimental de poveste în poveste.
[caption id="attachment_5470" align="alignnone" width="220"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]Bonus: Tristram Shandy, de Laurence Sterne
Poate cea mai ușoară carte de digerat din această listă, Tristram Shandy este un roman umoristic, o “biografie” comică a personajului omonim. Cartea e printre altele și o ironie fină la adresa romanticilor (Byron, Shelley). Gluma principală este că Tristram, deși încearcă să-și spună povestea vieții, nu reușește de niciun fel fără ca la fiecare anecdotă să nu facă bucle, digresiuni și ocolișuri aparent fără nicio legătură. Biografia devine de fapt o istorisire de întâmplări lipsite de orice pompă sau eroism, o înșirare de mici dispute domestice, aventuri la firul ierbii și diverse meditații pseudo-filosofice despre semnificația vieții.
[caption id="attachment_5471" align="alignnone" width="257"] Click pe copertă pentru detalii[/caption]E interesant, nu-i așa, cum titluri care acum sunt de-a dreptul clasice, au fost considerate împotriva normei la momentul respectiv. Pe de altă parte, conform acestui articol din The Guardian, romanul experimental reîncepe să fie la modă și tot mai mulți autori contemporani se transformă în radicali ai ficțiunii.