What the dog saw

Vă povesteam în unul din articolele trecute despre ultima carte scrisă de Malcom Gladwell, lcare nu s-a bucurat de atenția cu care au fost primite celelalte titluri.  Tot atunci, vă spuneam că ne-am dori să avem părerea unui cititor al blogului Okian asupra acestei cărți. Adriana a răspuns provocării noastre, a primit gratuit un volum din What the dog saw și acum ne-a trimis o recenzie și o părere personală asupra acestei cărți: _______________________________________________________________________________ What the Dog  Saw nu trebuie sa lipseasca din biblioteca unui cititor interesat de imbogatirea culturii generale.  Daca articolele scrise de Malcolm Gladwell  ar fi  inspirat cativa regizori sau producatori TV, m-as fi aflat in fata unor documentare sau a unui infotainment , analizand personalitatile, cercetarile medicale si evenimentele care au  uimit opinia publica, desi postura de cititoare nu m-a nemultumit. Din contra, mi-a tinut atentia treaza, deoarece ma asteptam ca Malcolm Gladwell sa vireze brusc de la un subiect  aparent banal la o tema controversata din istoroia recenta a Statelor Unite. Volumul cuprinde o parte din articolele publicate de autor in revista The New Yorker . Pentru cititorul european, articolele scrise de Malcolm Gladwell  devin o incursiune in  societatea americana. Succesul individual, suprematia consumului, puterea unor spoturi publicitare de a rasturna valori sau  curajul unor cercetatori ale caror descoperiri au bulversat  mentalitati sunt  emblemele socio-culturale ce l-au inspirat pe Gladwell. In prefata cartii, autorul dezvaluie semnificatia afectiva a subiectelor alese, diluand cliseele  prin care este perceputa societatea americana. Structura cartii cuprinde trei parti. In prima parte sunt prezentati inovatorii nonconformisti, fie ca este vorba despre medicina, finante sau advertising.  Cand brokerii de pe Wall Street  cautau predictia perfecta pentru a tine sub control fluctuatia financiara, Nassim Taleb, autorul cartii The Black Swan transforma riscul in profit.  Tot profitul a modelat mass-media dupa chipul unei industrii dominate de zicala Sexul vinde…pilule, ar fi adaugat ginecologul  John Rock, aflat in cautarea metodei contraceptive care sa nu  contrazica invataturile catolice. Inainte ca sotia casnica sa inteleaga binefacerile emanciparii, se visa the girl next door, indemnata fiind si de  sloganul care promova vopseaua de par.  In anii ’70, reclamele la vopseaua de par indemnau la un stil de viata indraznet, deoarece nuantele de blond faceau diferenta intre sotia credincioasa si carierista individualista care afirma: I’m worth it! Indiferent de alegerea facuta de consumatoarele vizate,  Shirley Polykoff si Ilon Specht au inovat reclamele adresate femeilor, atasand sloganul de un anumit stil de viata. In a doua parte a cartii, Malcolm Gladwell  pune la indoiala  siguranta furnizata de institutiile publice. Teoriile referitoare la prevenirea dezastrelor si corecta diagnosticare a   patologiilor sociale sunt daramate de evenimentele neprevazute. Desi au la dispozitie ideile unor sociologi si psihologi renumiti, autoritatile din S.U.A. nu au gasit inca solutiile potrivite pentru a reintegra persoanele fara adapost, pentru a preveni atacurile teroriste sau pentru a depista aparitia unor tumori. Autorul distruge iluzia obiectivitatii surprinse de fotoreporteri. In analiza privind explozia navetei Challenger, Gladwell explica mecanismul riscului si a neprevazutului “asumat”. Ultima parte le este dedicata cititorilor aflati in cautarea afirmarii creative si a succesului profesional. Intr-unul dintre articole, Gladwell il compara pe Cezanne cu Picasso pentru a explica diferenta dintre genialitatea precoce si afirmarea artistica tarzie. Alte articole prezinta greselile facute de specialistii in recrutarea studentilor talentati sau de managerii care pun rezultatele academice ale angajatilor mai presus de contributia la imbunatatirea climatului organizational. Cartea lui  Malcolm Gladwell abordeaza subiecte controversate si readuce in memoria cititorilor personalitatile care au schimbat perceptia asupra societatii, iar  pentru cei care vor sa descopere legaturile inedite dintre obiectele banale, marketing si cercetarea stiintifica,  articolul  privind numeroasele sortimente de ketchup este perfect.